Hero Background
 

Playing for success

Oprócz pracy nad wzmacnianiem swoich umiejętności miękkich, każdy uczestnik ma także swoje własne cele edukacyjne. Te cele, głównie o charakterze społeczno-emocjonalnym, są określane przez szkołę przy rejestracji. Cele te są omawiane przez cały okres trwania programu. Regularnie przeprowadza się ocenę postępów. Uczniowie także ustalają własne cele. Dzieje się to podczas jednej z pierwszych lekcji. W trakcie programu uczniowie mogą zawsze ustalać lub dostosowywać cele.

Logotypes

Playing for success

O programie Program „Playing for Success” (PfS) rozpoczął się w Wielkiej Brytani w 1997 r. Jego celem było podniesienie poziomu umiejętności czytania i pisania, matematycznych oraz informatycznych wśród zdemotywowanych uczniów, poprzez prowadzenie pozaszkolnych ośrodków wsparcia nauki na stadionach piłkarskich i w innych obiektach sportowych.

Program realizowany jest w Niderlandach od 2009 roku. Jest to program zajęć pozaszkolnych skierowany do dzieci i młodzieży w wieku 9–14 lat, które z różnych przyczyn nie wykorzystują w pełni swojego potencjału w nauce. Zajęcia odbywają się w inspirujących, niestandardowych miejscach, gdzie poprzez angażujące zadania uczestnicy odbudowują wiarę we własne możliwości, rozwijają motywację oraz kluczowe kompetencje społeczne.

Badania (w tym OECD, 2015) pokazują, że umiejętności miękkie, razem z umiejętnościami poznawczymi, odgrywają ważną rolę w sukcesie dzieci przez całe ich życie. Obie te umiejętności wzajemnie na siebie wpływają, umożliwiając dzieciom odniesienie sukcesu zarówno w szkole, jak i poza nią. Wiele współczesnych umiejętności, takich jak kreatywność i krytyczne myślenie, ma zarówno elementy poznawcze, jak i społeczno-emocjonalne. Ponadto badania pokazują, że wspieranie rozwoju umiejętności miękkich może być szczególnie ważne dla dzieci, które mają trudności z wykorzystaniem swojego potencjału. Wspieranie umiejętności miękkich ma nie tylko pozytywny wpływ na zachowanie tych młodych ludzi, ale także sprawia, że będą oni w stanie lepiej wykorzystać swoje umiejętności poznawcze.

Każde spotkanie opiera się na czterech podstawowych elementach: poczuciu wyjątkowości, nauce w bogatym kontekście, klimacie ukierunkowanym na motywację oraz wyzwań i zadań. Dzięki temu uczniowie pracują nad umiejętnościami miękkimi, które z kolei przyczyniają się do osiągania lepszych wyników w szkole.

Zdjęcie stadionu piłkarskiego
 

Playing for success

Oprócz pracy nad wzmacnianiem swoich umiejętności miękkich, każdy uczestnik ma także swoje własne cele edukacyjne. Te cele, głównie o charakterze społeczno-emocjonalnym, są określane przez szkołę przy rejestracji. Cele te są omawiane przez cały okres trwania programu. Regularnie przeprowadza się ocenę postępów. Uczniowie także ustalają własne cele. Dzieje się to podczas jednej z pierwszych lekcji. W trakcie programu uczniowie mogą zawsze ustalać lub dostosowywać cele.

Playing for success

Oprócz pracy nad wzmacnianiem swoich umiejętności miękkich, każdy uczestnik ma także swoje własne cele edukacyjne. Te cele, głównie o charakterze społeczno-emocjonalnym, są określane przez szkołę przy rejestracji. Cele te są omawiane przez cały okres trwania programu. Regularnie przeprowadza się ocenę postępów. Uczniowie także ustalają własne cele. Dzieje się to podczas jednej z pierwszych lekcji. W trakcie programu uczniowie mogą zawsze ustalać lub dostosowywać cele.